Polaris Pro-RMK med fyrtaktsflås

Skilda världar förenades i Kariannes specialbygge

Det är kul med galna idéer, och ännu roligare när de görs till verklighet. Möt norskan som har komponerat ihop en välbalanserad blandning av styrka och smidighet i sitt NyPro-bygge.

Foto Eirik Andrè Aadde | Text Johan Hisved

Friåkningsintresset bland tjejer och kvinnor har ökat explosionsartat de senaste åren, bland annat tack vare ett flertal så kallade camps, där man träffas för att köra skoter, umgås och ha kul i största allmänhet. Med detta följer också ett ökat intresse för hur maskinerna fungerar, och hur de kan anpassas för att fungera optimalt för var och ens körstil. Sen finns det de som vill ta det hela ett steg längre, och till denna skara hör Karianne Heimdal från norska Tromsö, som har gett sig i kast med att klämma ner en överladdad fyrtaktsmotor i en Polaris Pro RMK. En inte helt okomplicerad uppgift, men med en gnutta optimism brukar det mesta gå att lösa.

nypro_polaris_6_foto_eirik_andre_aadde

Inget är omöjligt

Idén föddes i samband med att hon provade en Pro RMK och imponerades av hur lättkörd den kändes. Hemma på gården stod då en modifierad Yamaha RS Vector med stressfläkt och stora plusmenyn. En skoter vars motorstyrka knappast behöver någon närmare beskrivning, men med köregenskaper som stod i klar motsats till dess prestanda, och hon var helt på det klara med att om det någon gång skulle bli något av den maskinen skulle motorn behöva flyttas till ett annat chassi. Någonstans möttes dessa två maskiner i norskans tankebanor, och man kan väl säga att tycke uppstod. Grabbarna i kompisgänget påstod dock att det omöjligen skulle gå att få plats med en sådan motor i ett standard RMK-chassi, och det var ungefär det bränsle som behövdes för att anta utmaningen. Dagen därpå åkte stora anteckningsblocket fram, och planerna för projektet började ritas upp. Tanken var att inte göra alltför stora förändringar i chassit, utan bara det nödvändigaste för att kunna få plats med motorn, och Karianne berättar att hon lyckats rätt väl med den föresatsen. Styrstången samt några motorfästen har dock behövt flyttas för att allt ska hålla ihop och fungera.

nypro_polaris_8_foto_eirik_andre_aadde

Kraft i överflöd

Hjärtat i skapelsen är en trecylindrig Genesis-motor på 973cc, som försetts med diverse godsaker, bland annat en G4 Atom ECU, Wiseco-kolvar och vevstakar från Carillo. Syresättningen av systemet sköts av ett Garrett GT2860RS-aggregat med dumpventil från Vortech, samt Powderlites intercooler. Trångt under huven är bara förnamnet! Någon exakt effektangivelse har hon inte ännu, men det kan misstänkas att det rör på sig rätt så bra när tummen trycks mot styret. För att kunna fortplantera kraften vidare ner i snön har det ordinarie QuickDrive-systemet bytts ut mot en SyncroDrive från C3 Powersports. Dels för att det gör det lättare att byta utväxling, och dels för att den har en sträckare till drivremmen, vilken gör att den tål den ökade belastningen bättre. På drivaxeln sitter det dessutom nonslip-drivhjul från Avid Products. Exteriört har skotern fått sig en liten lätt ansiktslyftning tack vare Svein Kåre Olden på Båt & Lakk Service. Allt från styre till boggiskenor har lackerats för att passa in i skoterns stilrena design, och ett flertal delar har bytts ut mot eftermarknadsprodukter för att antingen förbättra funktion eller utseende.

nypro_polaris_4_foto_eirik_andre_aadde

Spänningsfylld väntan

Karianne, som till vardags studerar geologi vid universitetet i Tromsö, är (för den som inte anat det redan) en inbiten skoterfantast, och som många av sina likasinnade landsmän och landsmaninnor tillbringar hon ett flertal av vinterns helger utomlands för möjligheten att kunna köra. Kilpisjärvi och Riksgränsen är några av de ställen hon helst åker till för att hitta bra körning. Alltsedan detta projekt tog sin början har dock de flesta lediga timmarna spenderats i garaget, och maskinen är i skrivande stund ännu inte helt körklar. Framförallt är det en del arbete med elsystemet som kvarstår innan besten kan rullas ut på snön, något som Karianne ser fram emot med spänd förväntan. Hennes förhoppning är att de fina köregenskaperna hos Pro’n ska kunna bevaras, den större motorn till trots. Gissningsvis återstår även en del finjustering innan allting går som det ska, och från redaktionens håll önskar vi henne lycka till. Vill du följa hennes fortsatta framfart kan du göra det på Instagram, under smeknamnet @nypro_girl.

nypro_polaris_2_foto_eirik_andre_aadde

nypro_polaris_3_foto_eirik_andre_aadde

FAKTA

Modell: Polaris Pro RMK, 2014
Motor: Yamaha Genesis 973cc

Chassidetaljer
•    Concrete Garage batterifäste
•    Concrete Garage motorfäste
•    Concrete Garage modifiering för styrstången
•    Skinz Protective Gear NXTLVL stötfångare
•    Skinz Airframes fotsteg
•    Skinz headlight delete-kit
•    Skinz NXTLVL-styre
•    Tunnelsidor från Patrick Custom Carbon
•    Patrick Custom Carbon dropbrackets
•    Fox Float 2-stötdämpare i framvagnen
•    IceAge-boggieskenor
•    IceAge 9″ vändhjul
•    IceAge Anti-stab kit
•    Avid Products non-slip drivhjul
•    Mountain Fit Cold Flow ventilationskit
•    C3 Powersports Syncodrive

Motordetaljer
•    Link G4 Atom ECU
•    Wiseco-kolvar
•    Carillo-vevstakar
•    Spjällhus och kylare från Yamaha Nytro
•    SHS Performance Custom grenrör
•    Garrett GT2860RS
•    Powderlites Intercooler
•    Vortech dumpventil

Foto Eirik Andrè Aadde
Text Johan Hisved